FAQ
Herunder finder I svar på nogle af de mest stillede spørgsmål.
Er I stadig i tvivl, er I naturligvis velkomne til at kontakte os.
Ja, der kan tilkøbes en afbestillingsmulighed til få penge. Læs mere her.
Ja, alt er inkluderet i den pris I godkender ved booking. I betaler for leje af kanoer, havkajakker, toerkajakker og motorbåde, samt for evt. tilvalgt ekstraudstyr og ekstra tilvalg, som biltransport og afbestilling.
Dog er der nogle afgifter, som vi ikke kan inkludere i vores priser.
Hvis I skal sejle igennem Silkeborg Havn, og derved også skal igennem Kammerslusen, koster det 25 kr. pr. båd. Kammerslusen ligger tæt ved os på Silkeborg Havn, og afgiften betales til Slusekiosken, når I passerer. Afgiften skal betales hvis I skal fortsætte nord for Silkeborg Havn, eller hvis I kommer sejlende fra nord og skal videre mod syd efter Silkeborg.
Skal I overnatte undervejs på jeres tur, skal I betale overnatningsafgifter til den pågældende plads I overnatter på. Vi har lavet en komplet liste med priser over alle overnatningssteder langs Gudenåen, så I let kan orientere jer om hvad opholdet vil koste.*
*Bemærk at overnatningsafgifter er inkluderet i prisen på vores Familiepakker, Familiepakker (mindre børn) og Luksuspakker.
I må max. være 3 personer - eller 2 personer og 2 mindre børn (max. 35 kg pr. barn). Det er naturligvis mest optimalt at være 2 personer i en kano, og især på flerdagssejlads, hvor der skal være ekstra god plads til bagagen. Sørg for at begrænse bagagen jo flere personer, der er med i kanoen. Begrænsningen af antal personer i en kano, skyldes ikke vægten af disse, for en kano kan bære op til 400 kg, men jo flere personer der er i en kano, desto mere usikker bliver kanoen på grund af levende ballast.
Kanoen/kajakken vil ligge klar med bunden i vejret med padler og veste indenunder, samt evt. ekstraudstyr. For enden af kanoen/kajakken er der en plastlomme, hvori der ligger en udleveringsseddel med jeres oplysninger på. Der er desuden vedlagt et kort over Gudenåsystemet.
Starten I turen fra Silkeborg Havn, får I udleveret kanoen/kajakken efter henvendelse til vores personale. Vi åbner kl. 9.00 hver dag i sæsonen - se åbningstider her.
Fra de resterende startsteder langs Gudenåen, kan I under selve bookingdelen se, hvor tidligt I kan få kanoen/kajakken udleveret. Såfremt I ønsker et andet starttidspunkt end de viste muligheder, kan I skrive det i kommentarfeltet ved bestilling.
Kanoen/kajakken skal være fremme ved slutdestinationen senest kl. 16.00, 17.00 eller kl. 20.00. Tidspunktet afhænger af slutstedet, og seneste sluttidspunkt for den pågældende tur, får I oplyst når I booker turen. Skriv i kommentarfeltet såfremt I ønsker et andet sluttidspunkt.
Ja, I kan altid kontakte os per telefon: +45 86 80 30 03 senest kl. 12.00 den sidste dag I sejler og informere os om ændringen. Såfremt I allerede booking har valgt valgfri slutdestination, er det samme procedure.
Dog er det ikke muligt at ændre slutdestinationen, såfremt I har bestilt biltransport.
Der er brænde på disse teltpladser: Åle, Klostermølle, Gammel Rye, Ry / Skimminghøj, Alling Vest, De Små Fisk, Sminge og Kjællinghøl. Medbring en økse, da brændet enkelte steder er i 3 meters længder. De andre overnatningssteder langs Gudenåen er ikke garanteret brænde - tjek vores info omkring overnatningssteder.
Ja, det er der. På den nordlige strækning, fra Klostermølle til Randers, er der ingen sejlbegrænsninger og der må sejles fra solopgang til solnedgang. Vi har de første kunder på strækningen allerede fra marts.
På den sydlige strækning, fra Tørring til Klostermølle, er der begrænset antal kanoer/kajakker der må sejle om dagen, som kræver adgangstegn, hvilket er med i prisen når I booker hos os. Desuden er sejlads begrænset til tidsrummet 8.00-18.00, og det er kun tilladt at sejle på den sydlige strækning fra 16. juni til 31. december. Grundet begrænsningerne på den sydlige del af Gudenåen er prisen for sejlads højere end på den nordlige strækning.
Vi kan sørge for at transportere jeres bil frem til jeres slutdestination - læs mere. Alternativt skal I selv sørge for et lift, ekstra bil, taxa, Flextrafik eller offentlig transport.
Ja, det kan I sagtens. Kontakt os om dette på forhånd, og aftal hvornår gavekortet kan afhentes på Silkeborg Havn. Vi kan også klare det over mail eller telefonisk, og sende jer gavekortet via PostNord.